Wednesday, August 16, 2017

WTD yang viral

Sejak viral ada orang dapat WTD (wang tidak dituntut) RM14000 terus ramai-ramai beratur nak juga mencuba. Pihak Jabatan Akauntan Negara dah umumkan tiada tarikh luput nak periksa WTD. Orang ramai peduli apa, dorang nak juga merasa ada duit beribu-ribu sejelepuk masuk dalam bank.

Screenshot dari website Jabatan Akauntan Negara
Saya pun pergi jugak pagi (Isnin 14 Ogos 2017) tapi..

Monday, July 17, 2017

Pengalaman jual barang kecantikan

Salam, kali ni aku nak cerita sikit pasal orang jual barang-barang kecantikan. Tak kiralah maskara, lipstik, bedak muka, eye blusher, miss v protector dan yang sewaktu dengannya.

Gambar hiasan ambil dari website pixy
Pengalaman ini dari orang lain juga.

Saturday, July 15, 2017

Pengalaman pemandu Uber

Kali ni saya nak ceritakan serba-sedikit pengalaman driver Uber. Ini bukan pengalaman saya sendiri sebab saya cuma rider Uber je. Pengalaman saya naik Uber setakat ni memang mantap, servis dorang bagus.

Apps Uber
Jom baca pengalaman orang lain mengUber.

Thursday, July 6, 2017

Minat vs untung

Mana satu lebih baik? Kalau dalam bahasa orang putih, passion vs profit. Passion tu semangat tapi saya rasa lebih sesuai letak minat. Sebab tu tajuk kali ni minat vs untung.

Maksud passion itu semangat
Mana satu lebih baik kalau nak bisnes?

Wednesday, July 5, 2017

Jual kucing comel

Haiwan apa yang kita boleh buat duit? Kalau jual lembu, kambing, ayam, burung puyuh dan haiwan-haiwan yang boleh disembelih dan halal dimakan tu memang boleh buat duitlah. Jual haiwan tak payah sembelih tapi halal dimakan pun boleh buat duit jugak. Contohnya ikan, udang, sotong dan yang sewaktu dengannya.

Anak kucing adik ipar sebagai hiasan
Apa kata jual anak kucing comel?

Tuesday, July 4, 2017

Produk diet lepas raya?

Masa bulan puasa berat badan turun tapi lepas habis bulan puasa? Anda ada masalah berat badan naik lepas raya? Ataupun anda biasa dengar orang mengeluh lepas habis bulan puasa, berat badan naik?

Maksud gemuk dari Oxforddictionaries
Produk kuruskan badan jenama apa yang bagus?

Monday, July 3, 2017

Kerepek tak lapuk dek zaman

Kali ni nak cerita sikit pasal bisnes nombor 31 dari 86 idea perniagaan. Kerepek ni tak kira sebelum raya atau selepas raya, ada je orang mencari. Usahawan kerepek yang berjaya tahulah macamana bestnya hasil jual kerepek ni.

Gambar kerepek dari Cikgu Shamsudin
Senang ke nak jual kerepek?

Sunday, July 2, 2017

Bisnes fidget spinner boleh?

Saya tahu pasal fidget spinner masa berniaga kat bazaar. Nampaklah budak-budak letak benda berputar-putar atas jari. Masa ni tak tahu lagi apa nama benda ni.

Gambar fidget spinner credit to toptrenz
Ok ke kalau jual fidget spinner?

Monday, February 20, 2017

Cara hilangkan rasa takut berniaga

Mungkin ada di antara anda yang teringin sangat nak berniaga tapi takut atas sebab-sebab yang tertentu. Topik kali ni khas untuk orang yang takut berniaga tapi nak berniaga. Rileks, anda tidak keseorangan dalam masalah ni.

Gambar hiasan nasi "berani" diambil dari sini
Macam mana nak hilangkan rasa takut berniaga?


Tuesday, February 14, 2017

Teksi vs Uber

Pemandu teksi dan pemandu Uber sama peranannya. Ambil penumpang dan hantar penumpang. Pemandu teksi mahu pun pemandu uber bekerja ikut keselesaan masa sendiri. Maknanya dorang ni kerja sendiri walaupun terikat dengan syarat-syarat dan sebarang peraturan tertentu dari SPAD atau Uber.

Gambar teksi Malaysia dari website SPAD

Mari kita tengok apa perbezaan Teksi dan Uber.

Wednesday, January 25, 2017

Bagaimana peniaga berfikir?

Kebanyakan peniaga sebelum tidur tak dapat lari dari berfikir. Macam mana nak lariskan hasil jualan? Macam mana nak tambah customer?

Fikirkan yang baik-baik.
Bagaimana cara fikir yang salah?


Friday, January 20, 2017

Nasi lemak RM1.50

Sebelum ni memang saya jual nasi lemak RM2.00. Nasi lemak guna polisterin siap ada kacang dengan ikan bilis, ada hirisan timun, telur gred A atau AA sebiji dan finally sambal. Kalau tak percaya boleh baca sendiri kat sini.

Nasi lemak alas daun pisang.
Kenapa saya jual nasi lemak RM1.50?


Saturday, January 14, 2017

Sabar dalam berniaga

Orang berniaga kena banyak bersabar. Lagi besar perniagaan lagi besar cabarannya. Hilang sabar nanti merugikan perniagaan sendiri je.

Bersabarlah waktu bisnes kurang maju.
"Berapa lama nak sabar kalau asyik rugi je?"

Wednesday, January 11, 2017

Bekerja sebelum berniaga

Topik kali ini khas buat orang yang masih belum mulakan perniagaan sendiri. Mungkin sebab belum ada keyakinan nak berniaga. Boleh jadi belum cukup modal nak kerja sendiri. Masing-masing ada halangannya atas sebab-sebab tertentu.

Kerja sebelum berniaga

Adakah kerja sebelum berniaga lebih baik?

Saturday, January 7, 2017

Jangan sakitkan hati customerr

Peniaga ada masa jadi pelanggan jugak. Takkan peniaga 24 jam je walau kedai mamak 24 jam sekali pun. Sampai masanya, tauke kedai mamak 24 jam jadi pelanggan nak beli kereta baru. Contohnya peniaga tepi jalan sampai masa jadi pelanggan di kedai handphone nak cari smartphone baru. Cukup 2 contoh setakat ni.

Jadilah peniaga yang beradab.
Sebelum ni aku pernah cerita pasal pelanggan cerewet dalam topik lain. Sekarang aku nak cerita pasal peniaga bermasalah pulak.